
Lehetséges-e és ha igen, miként lehetséges hosszú távon is hatékony pszichiátriai, lélektani segítséget nyújtani minimális gyógyszer javaslat mellett, a Legkevesebb Gyógyszer Garanciával? Hát úgy, hogy a Stressz Doktor szakrendeléseken nem csak szólam, nem puszta frázis a gyógyszeres és a lélektani (pszichoterápiás) kezelések harmóniája...
Az empatikus hozzáállást, a hitelességet és a feltétel nélküli elfogadást minden pszichiátriai konzultációnál kiegészítjük a pszicho-, és farmakoterápiák belső fejlődést hozó harmóniájával.
Önfejlesztési séma
Szeretem a "kézzel fogható" megoldásokat. Amikor csak lehet, mindig a kezem ügyében lévő prezentáló eszközt használok az elméleti modellek, sémák bemutatásához. Az önfejlesztési séma is ilyen.Miután nem egymás közelében ülünk a Stressz Doktor rendelőben, kérem, képzelje el, hogy bal kezem három ujját Ön felé mutatom. Valahogy, így (tekintsen el attól, hogy a képen jobb kezet lát):

A három ujj az önfejlesztés három, egymást követő lépését, sarokkövét jelzi.
1. lépés: Megtapasztalás. Életünk, a velünk történtek tudatos, mély megélése nélkül képtelenek leszünk tanulni a velünk történtekből, lehetelenség megfelelő következtetéseket levonni tetteink következményeiből. Tanulni azokból, ezáltal fejleszteni önmagunk.
A tudatos megtapasztalás, a tudatosan, értékelések nélkül elfogadott jelenlét ("mindfulness") előfeltétele az önfejlesztésnek. E nélkül csak beleragadunk a korábban sem működő sémáinkba. Hiába gebedünk bele, csak egy helyben topogunk. Ismerős a helyzet...?
Anélkül, hogy beismernénk, gubanc van az életünkben, esélyünk sem lesz azt kicsomózni. Vak vezet világtalant. A megtapasztalás olykor több fázisra bontható.
Rövid esetismertetés (Igaz történet): Szombaton konzultáltunk "Évával". Sok éve elvált, egyedül, tisztességben nevelte föl, taníttatja gyermekeit. Kimondhatatlanul szeretetéhes. Munkahelyén az év elején megérintette egy házas ember vonzalma. Cigi szünetekben találkozgattak, de mindig voltak körülöttük. Pár extra mosoly, hosszabb összenézések, néhány szó elég volt ahhoz, hogy Éva ebben a lelki hiány-állapotban azt érezze, megtalálta az "Igazi Férfit" (Megtapasztalás 1).
Ezt a határtalan, sokszor csalódáshoz vezető szeretetéhséget, szeretet-szomjat Ady írta le számomra eddig a legszebben: Szeretném, hogyha szeretnének c. versében.
Ady Endre: Szeretném, hogyha szeretnének (Latinovits Zoltán tolmácsolásában)
Sem utódja, sem boldog őse,
Sem rokona, sem ismerőse
Nem vagyok senkinek,
Nem vagyok senkinek.
Vagyok, mint minden ember: fenség,
Észak-fok, titok, idegenség,
Lidérces, messze fény,
Lidérces, messze fény.
De jaj, nem tudok így maradni,
Szeretném magam megmutatni,
Hogy látva lássanak,
Hogy látva lássanak.
Ezért minden: önkínzás, ének:
Szeretném, hogyha szeretnének
S lennék valakié,
Lennék valakié.
Aztán egyszer csak a férfi eltűnt. Nem jött ki többé a megszokott szünetekben. Hiába várta Éva. A helyzet felismerését megnehezítette, hogy időközben a vállalatnál átszervezések történtek, s mindketten más pozícióba kerültek. Hiába való várakozással teltek napok, hetek és hónapok (Megtapasztalás 2.).
Száz és száz órákat őrlődött a problémán. Megpróbált "gondolatokat olvasni". Bonyolultabbnál-bonyolultabb háttér-magyarázatokat eszelt ki a férfi magatartásának lehetséges indítékait illetően.
Éva, szerelmes volt (Megtapasztalás 3.), ezért gondolni sem mert arra, hogy a férfi az ő megkérdezése nélkül, se szó, se beszéd:
♦ pofátlanul faképnél hagyta, lelépett, másként döntött. Pl.: visszament az asszonyhoz (ez történt, mint utólag kiderült).
♦ "Senkit sem szerethetünk annyira, hogy megbocsássuk neki, hogy nem szeret viszont." Ilyen helyzetben asszertívan viselkedve, joga lett volna "egyoldalúan lezárni, lerázni a viszonyt".
♦ "Senkit sem szerethetünk annyira, hogy megbocsássuk neki, hogy nem szeret viszont." Ilyen helyzetben asszertívan viselkedve, joga lett volna "egyoldalúan lezárni, lerázni a viszonyt".
Ehelyett várt és várt (egy helyben járt) egyre kilátástalanabbul gyötrődve. Gyakorlatilag depresszióhoz közeli állapotba süllyedve keresett fel először.
2. lépés: Helyzet elemzés, következtetések (konzekvenciák) levonása.
Sok más mellett, az önfejlesztési modellt használva beszéltük meg Évával, hogy, kihagyta a 2. lépést: a helyzet elemzést, tényfeltárást... Aktuális hangulata függvényében, optimista és pesszimista feltevések tömegét alkotta meg ahelyett, hogy telefonon, vagy SMS-ben megkérdezte volna a férfit.
Ez lett Éva otthoni "házi feladata".
Mint bevallotta, félt a lehetséges legrosszabb választól, a visszautasítástól... (sangolt). Azaz, nem volt még kész szembenézni a tényekkel. Képtelennek érezte magát az önfejlesztés 2. lépésére.
Éva, az alacsony önértékelésű emberekre jellemző módon a "rövid ideig tartó nagyobb szenvedés" lehetőségével szemben, a "hosszú ideig tartó, biztos, kisebb szenvedést" választotta. Rengeteg időt vesztegetve el ezzel.
Megkésve adott magának esélyt. Ezért később lett módja újrakezdeni.
Éva másnap SMS-t küldött köddé vált lovagjának. Megint várt..., de most már csak hetekig. Újra időpontot kért. A sors iróniája, hogy a találkozásunk előtti napon közölte a férfi Évával, hogy le kívánja zárni kapcsolatukat, mert visszamegy az "akolba".
Megkésve adott magának esélyt. Ezért később lett módja újrakezdeni.
Éva másnap SMS-t küldött köddé vált lovagjának. Megint várt..., de most már csak hetekig. Újra időpontot kért. A sors iróniája, hogy a találkozásunk előtti napon közölte a férfi Évával, hogy le kívánja zárni kapcsolatukat, mert visszamegy az "akolba".
3. lépés: A tanulságok beépítése, alkalmazása a mindennapokban. Egy lehetőleg SMART célt érdemes kitűzni magunk elé ilyenkor. Aztán a tanulságok beépítése utáni tapasztalatainkat újra megélve folytathatjuk az öntanulást, önfejlesztést. Ellenőrizze a haladást, összevetve az elért célokat a kítűzött célokkal.
Látszik a javulás? Óriási! De, az önfejlesztéssel ne álljon meg! A sikerérzet ne feledtesse, hogy élethosszig van további fejlődni való! Ha egy helyen elindult a fejlődésben, keresse élete újabb részterületének gubancait!
Így egyre többet profitálhat abból, hogy megtanulta gyorsan, kis lépésenként, tartósan és hatékonyan fejleszteni önmagát. Haladjon végig az önfejlesztési sémán újból és újból, újabb és újabb területeken!
Éva, már sokkal érettebben fogadta ezt a választ. A korábbi katasztrofizáló értékelés ("Úristen...", "Jaj, csak ne, hogy...") helyett, lakonikus tömörséggel így foglalta össze a tényállást: "ez a helyzet".
Minden bizonnyal a kellő következtetések beépítésével folytatja életét. Továbbra is gyógyszermentesen.
"Elgurulhat a gyógyszered, ha van helyette módszered..." - KL. :-)
Az önfejlesztési séma ilyen stressz megelőző és stresszcsökkentő módszer.
Amennyiben fontosnak tartja ezeket az ismereteket, ossza meg a Benzo blogot rokonaival, barátaival és ismerőseivel. Vigyázzon rájuk is!
Nevess többet, szeress jobban, tanulj még...
Dr. Kopácsi László
győri pszichiáter | life coach | blogger
gyógyszer-leszokás specialista
Benzo Blog elindítója és szerzője
Kérem, ne feledje el kitölteni a Benzodiazepin szedési kérdőívet!
![]() |
Kérem, ![]() |
Kérem, írja meg véleményét a lap alján: Hozzászólás
Konfliktuskezelés, önértékelés javítás, lelki önvédelem, önmenedzselés, barátok szerzése, probléma kezelés, időgazdálkodás, stresszkezelés - csak néhány azon területek közül, amelyek korosztályhoz igazított változatai igen hasznos részei lehetnének az általános és középiskolai készségfejlesztésnek.
Kiváló klinikai szakpszichológusaink segíthetnék a tanítókat, tanárokat, mind az oktatásban, mind az önképzésben.
Mennyivel jobb lenne, ha az iskolában lennének szituációs gyakorlatok az élet minden területéről!