Dr. Kopácsi László pszichiáter & life coach Győr 30 286 20 97

Hogyan kerülhető el a krónikus alvászavar?


Hogyan kerülhető el a krónikus alvászavar? Mit tegyen és mit ne, aki rosszul alszik? 1. Ha éjjel nem pihente ki magát, milyen csapdákat érdemes elkerülnie? 2. Mit tehet azért, hogy másnap már jobban aludjon?

Ugyanabban a környezetben azok, akik 6 órát, vagy kevesebbet alszanak 4,2-szer nagyobb eséllyel lesznek influenzásak (!), mint akik legalább 7 órát alszanak. Az alvás ugyanis csökkenti a distresszt, s ezzel javítja az immunfunkciókat. Ez pedig - most, hogy beköszöntött az ősz - bármilyen felső légúti fertőzés esetén jól jöhet.

Tehát, miként leszünk képesek elkerülni egy átmeneti alvászavar krónikussá válását, ráadásul: nem-gyógyszeres módszerekkel?


Hogyan kerülhető el a krónikus alvászavar? - pszichiáter blog (Benzó Blog)

Javaslatok azoknak, akik:

csak pár napja (!) alszanak rosszul, és/vagy keveset;
alvászavaruk hátterében nem valamilyen testi betegség (obstruktív alvási apnoe szindróma, angolul: OSAS, szívelégtelenség, fájdalom stb.), vagy
valamilyen alvászavart okozó gyógyszer használata (antidepresszánsok, egyéb szerek, szedése, ill.
altatók gyors elhagyása) áll.

Hogy miért érdemes elegendő időt aludni, korábban már tárgyaltuk. Miként azt is: mik az alvászavar csalhatatlan jelei? Szóval, hogyan kerülhető el egy krónikus alvászavar? Mit érdemes "tiltó listára" tennünk.
 

1. Szundi gomb használata


Az ember elsőre azt gondolná, hogy nincs boldogítóbb, mint a szundi gomb megnyomásával kapni még 5-10 ajándék percet a tovább alváshoz. Azt gondolná, hogy a hasznossága miatt adták hozzá ezt a funkciót az órákhoz és ébresztős mobiltelefonokhoz. Azt gondolná… Pedig nem így van.

Igény volt rá, de nem megalapozott. Az az ébresztés utáni pár perc, nem ad plusz energiát a naphoz. Valójában félálomban múlik el, ami sem pihenésre, sem ténykedésre (reggeli összekészülődésre) nem jó. Tehát inkább időpazarlás.


JAVASLAT:

Ha tényleg többet szeretne pihenni:

ne ébresztesse fel magát 10-15 perccel a tervezett felkelés előtt. Aludjon inkább egyben addig, amíg van ideje, amíg tényleg ki nem kell kászálódni a meleg kuckóból.

Aztán, ha emellett éjszaka 10-15 perccel korábban fekszik le: nyer újabb negyedórát a pihenéshez. Na, ez már tényleg „ajándék idő”.
 


2. Visszaalvás


Vannak, akik egy átvergődött, vagy túl rövidnek bizonyuló éjjel után észlelve, hogy milyen fáradtak, teljesítményük mennyire lecsökkent, mennyivel többet tévesztenek – felhívják a Főnöküket és szabadságot vesznek ki. Aztán reggeli után visszafekszenek, ágyikójukba…

Azzal a feltételezéssel (hipotézissel) az agyukban, hogy bepótolhatják az éjszakai nem alvást 9 és déli 12 között. Csábító a gondolat, de rossz ötlet, mert megbontja, felborítja a természetes alvás ciklust.

Az ember ősidők óta: „nappali életmódot” folytató élőlény. Így ketyeg a belső, biológiai órája* az agyban. Nappal aktív, éjjel pihen, és ezt az elmúlt évtizedek felfordult világa sem tudta megváltoztatni. Jobb, ha megbékélünk ezzel, alkalmazkodunk hozzá, és nem próbáljuk áttörni, megerőszakolni.
 

JAVASLAT:

Annak ellenére, hogy fáradtak vagyunk, keljünk ki az ágyból a megszokott időben. Ne engedjünk a csábításnak! Ragaszkodjunk az addig bevált alvás-rutinhoz. Maximum az alváshiány mértékének felével korábban feküdjünk le. 
 
Pl.: ha 4 órával kevesebbet tudott pihenni, feküdjön le max. 2 órával előbb. Aztán napról-napra, fokozatosan állítsa be a megszokott, Önnek megfelelő alvásidőt.


Ezek is segítenek visszatéríteni az alvás-ébrenlét ciklusát a testhezálló pályára.




Amennyiben fontosnak tartja ezeket az ismereteket, kérem, ossza meg a Benzo Blogot rokonaival, barátaival és ismerőseivel. Vigyázzon rájuk is!


Kérem, ne feledje el kitölteni a Benzodiazepin szedési kérdőívet!


Nevess többet, szeress jobban, tanulj még...

 Hozzászólások
Hozzászólás szövege
Ellenőrző kód

Dr. Kopácsi László
pszichiáter, life coach, benzodiazepin blogger
gyógyszer-leszokás tanácsadó
Nem rendelek már
Segítek Önmagán Segíteni

facebook

 
STRESSZ DOKTOR Hírlevél
 
Tippek a szakszerű öngyógyításhoz, önfejlesztéshez.
 
Vezetéknév:*
Keresztnév:*
E-mail cím:*

       
NO SPAM! Adataira nagyon vigyázunk. Nevét és e-mail címét soha nem adjuk ki harmadik félnek és soha nem küldünk SPAM-et. Tanácsainkról bármikor, egyetlen klikkel leiratkozhat.
Adatvédelmi nyilvántartási szám: NAIH-74689/2014
 

Weboldalunk süti (cookie) fájlokat használ. Ezeket a fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer. A cookie-k személyek azonosítására, látogatási szokásaik követésére nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi nyilatkozatunkat
 
WebGalamb