Dr. Kopácsi László pszichiáter & life coach Győr 30 286 20 97

Kognitív-viselkedés terápia


Kognitív-viselkedés terápia A kognitív-viselkedésterápia (KVT, angol rövidítéssel: CBT), a szorongásos betegségek és a hangulatzavarok bizonyítottan leghatékonyabb pszichoterápiás eljárása.

Azon az elgondoláson alapul, hogy a gondolatok, érzések, és az, ahogy viselkedünk, amit teszünk, szorosan összefüggenek egymással.

Ha ezek bármelyikét tudatosan megváltoztatjuk, vagy akaratunk ellenére megváltozik (lásd. „stresszes gondolkodás”), akkor az hatással van az összes többire.


Kognitív-viselkedés terápia (KVT, CBT)

Kognitív-viselkedésterápia: miben segíthet?

Amikor rossz hangulatba kerülünk, vagy idegesek, stresszesek leszünk, nyomban s legtöbbször észrevétlenül, úgy változik meg „alattomosan” gondolkodásunk és viselkedési-mintáink, hogy elkezdik rombolni, aláásni legfontosabb, igazi, személyes-aranytartalékainkat jelentő pozitív érzéseinket:
 
Önértékelés
Önbizalom
Énhatékonyság-érzés
Jövőbe vetett hit
Bizalom stb.
 
A kognitív-viselkedésterápiás tudás:
 
1. először segít rányitni szemünket (öndiagnózis) a distressz okozta kognitív torzulásokra,
2. majd az újrakeretezés (reframing, újrastruktúrálás) révén hozzájárul, hogy megváltoztathassuk a problémás gondolkodási stílust (katasztrofizálás, túláltalánosítás stb. - Spontán Automatikus Alaptalan Negatív Gondolatok)
3. és viselkedési mintázatot (elkerülő magatartás).

A kognitív-viselkedésterápia segítségével a Kliens, gyógyszer-mentesen, egy önfejlődés, traumából való felépülés révén fokozatosan visszanyeri:

Önértékelését
Önbizalmát
Énhatékonyság-érzését
Jövőbe vetett hitét
Bizalmát stb.

Némileg lassabban hat az antidepresszánsoknál. De, sokkal mélyebb, valódi, akár egész életre szóló személyes fejlődéshez segít hozzá.
 

A KVT nem a problémák elfedésében, v. elviselésében
(BZD-k, Z-szerek, antidepresszánsok),
hanem azok megoldásában segít.


A KVT Kliens és Klinikus együttműködésén alapuló terápia. Nem olyas valami, amit valakin elvégeznek (műtét), nem olyan, amit megfelelő tájékoztatás nélkül valakire ráerőltetnek (gyakran a gyógyszerelés). Nem. A KVT két egyenrangú fél, Kliens és Klinikus kölcsönösen aktív együttműködésén alapul a közösen megjelölt és elfogadott célok elérésére.

A KVT-t többfajta emberi probléma esetén lehet hatásosan bevetni. Széles körben ajánlják a nemzeti kezelési irányelvek az Egyesült Királyságban, az EU-ban és Észak-Amerikában.

Nagy-Britanniában a Nemzeti Egészségügyi és Klinikai Kiválósági Intézet (NICE) független, bizonyítékokon alapuló útmutatásai, az ún. NICE irányelvek a KVT-t ajánlják az alábbi pszichés problémák „kezelésére”, ill. megoldására:
 
szorongásos zavarok (pánikbetegség, hipochondria, szociális szorongás, fogászati félelem, agorafóbia)
alvászavar
kényszerbetegség (OCD)
unipoláris major depresszió (UMD)
bipoláris zavar
disztímia
étkezési zavarok
krónikus fáradtság szindróma (CFS)
irritábilis bél szindróma (IBS)
krónikus fájdalom
fülzúgás
 

Hogyan gyógyítanak KVT-vel?


A KVT (kognitív-viselkedésterápia) alkalmazható gyermekeknél, felnőtteknél és idősebbeknél. Egyénileg és csoportosan is.

Végezhető önmagában, vagy kiegészítve gyógyszerrel, gyógyszerekkel.

A szükséges KVT-ás ülések száma a közösen megtervezett cél (kihívás) várható nehézségtől függ. Általában 5-20 foglalkozásra van szükség, heti egy-egy órában.

A KVT óriási előnye és hatékonyságának, hasznosságának, gyorsaságának a kulcsa, hogy a Jelenre fókuszál. Hogyan gondolkodunk, érzünk és cselekszünk: Most. Csak ritkán s rövid időre fordul a "dőre Múlt" felé. Akkor is csak azért, hogy kincseiből mi lesz kiaknázható?

Nem a múlt márványába merevedett időben keresi a "megoldást" a Jelenre, mint a régi, pszichoanalitikus pszichoterápiák.

A kognitív-viselkedés terápiás ülések célját s részcéljait, fókuszát Kliens és Terapeuta közösen tűzik ki, miután megbeszélték a megoldandó problémákat (kihívásokat).

A KVT terápia nem direktív, ellenkezőleg: partneri. A Terapeuta nem mondja meg a terápiába érkezőnek, hogyan gondolkozzon, miként érezzen, mit tegyen. A terápiás változást a közös munka, az együtt gondolkodás és az otthoni házi-feladatok kapcsán kiérlelődött felismerések, majd azok mindennapi életben történő begyakorlása hozza el.



Amennyiben fontosnak tartja, ossza meg a Benzo Blogot rokonaival, barátaival és ismerőseivel. Vigyázzon rájuk is!


Nevess többet, szeress jobban, tanulj még...


Dr. Kopácsi László
győri pszichiáter | life coach | blogger
gyógyszer-leszokás specialista
Benzo Blog elindítója és szerzője
Facebook



Kérem, ne feledje el kitölteni a Benzodiazepin szedési kérdőívet!


 

 Hozzászólások
Hozzászólás szövege
Ellenőrző kód

Senki sem tehet többet Önért, minthogy:
megtanítja Önmagán segíteni
.

30 286 2097
H-P: 08-19


Nemzeti lobogónk
Fides et ratio

Hit és Ész

A csüggedőket elnyeli a történelem...

 
STRESSZ DOKTOR Hírlevél
 
Tippek a szakszerű öngyógyításhoz, önfejlesztéshez.
 
Vezetéknév:*
Keresztnév:*
E-mail cím:*

       
NO SPAM! Adataira nagyon vigyázunk. Nevét és e-mail címét soha nem adjuk ki harmadik félnek és soha nem küldünk SPAM-et. Tanácsainkról bármikor, egyetlen klikkel leiratkozhat.
Adatvédelmi nyilvántartási szám: NAIH-74689/2014
 

Kariko KataWIN

Nobel Prize - Kariko KataWIN

Weboldalunk süti (cookie) fájlokat használ. Ezeket a fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer. A cookie-k személyek azonosítására, látogatási szokásaik követésére nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi nyilatkozatunkat
 
WebGalamb