Két érdekes, gyógyszermarketinges példán át próbálom megvilágítani a gerillamarketing lényegét. Mind a kettő a világ egykor legnagyobb forgalmú nyugtatójának (a 2. benzodiazepinnek) a Valiumnak (diazepam; Seduxen) a szekerét tolta. Persze úgy, hogy azt csak a bennfentesek tudták. Mi, a mit sem tudó köznép, pedig "bekajáltuk".
A két példa a Benzo Biznisz titkos fegyvertárából, melyek az 1963-ban piacra került Valium (diazepam, Seduxen) piaci bevezetését, ill. forgalom növelését szolgálták:
♦ 1966: The Rolling Stones: Mother's Little Helper (sláger)
♦ 1979: Starling Over (Magyarországon Egy elvált férfi ballépései címmel került 1981-ben a mozikba)
Gondolta volna eddig, hogy egy sláger, vagy egy könnyed film is képes legalizálni a "nyugtatózást"? A szóbeszéddé tevés (word of mouth), gondoljon csak a: "Mindenki ezt szedi!" nyájszellemet, követést, önigazolást szolgáló gondolatra, a gerillamarketing alapmódszere.
Amikor az egyik legnagyobb rock and roll sztár banda énekelt nyíltan "Anya kicsi segítőjéről", az nem volt más, mint a hippi nemzedék, hihetetlenül olcsó, tömeges tudatformálása 3/III-as módszerekkel. Még a gyógyszertúladagolással elérhető halált is megénekelték Jaggerék, azoknak, akik úgy éreznék, hogy nem bírják tovább.. Hátborzongató nem?!
1. Mother’s Little Helper
Micsoda nyűg az öregedés.
A gyerekek mások ma, hallom, minden anya ezt mondja.
A mamának kell ma valami, hogy megnyugtassa.
Bár valójában nem beteg, van egy kis sárga pirula.
A mama kis segítőjének védelmét keresi.
Ez segíti át a fárasztó napon.
Refrén (ez is szabad fordításban)
Doktor, kérem, adjon még belőlük.
Az ajtó előtt, vesz további négy.
(Mick Jagger - Keith Richards)
A szöveg jól meghatározta a Valium (diazepam) és a többi benzodiazepin gyógyszermarketingjének fő célcsoportját, ma is ők nyugtatóznak legnagyobb arányban: a középkorú nők.
Akik, akkor is, ha nem betegek, a kis sárga pirulában megtalálják a fárasztó napokban a gyors "gyógyírt". Tökéletes, hihetetlenül széles indikációs terület. Senki nem vonható felelősségre. Óriási piac. Rengeteg "zsé". Lóvá tett tömegektől dől a lóvé...
Sajnálom: időközben levették
2. Egy elvált férfi ballépései
Miért hívják gerillamarketingnek? Mert ugyanúgy váratlan pillanatban, rajtaütés szerűen kerül sor, a reklámüzenet burkolt (rejtett) átadására, mint ahogy a partizánok próbáltak harcolni a sokkal nagyobb reguláris haderők ellen.
Az ilyen láncreakciós, humoros, ellenállás nélkül, futótűzként terjedő reklámok önmaguktól (költség nélkül) terjednek. Gerillamarketinggel a reklámkerülők tábora is hatékonyan elérhető.
A világon százmilliók „töke van tele” a sok reklámmal. Tudatosan kerüljük a reklám behatásokat. Amikor a reklám-blokk következik, tömegesen halkítjuk le a TV-t, akkor megyünk ki pisilni stb. Hiába szajkózzák, hogy: „Maradjanak velünk!”
De, amikor a reklám átmenet nélkül, váratlanul a főműsorban jelenik meg, főleg humoros köntösben, tehetetlenek vagyunk. És az üzenet célba talál. Ez történt a fenti filmben is.
Az ilyen láncreakciós, humoros, ellenállás nélkül, futótűzként terjedő reklámok önmaguktól (költség nélkül) terjednek. Gerillamarketinggel a reklámkerülők tábora is hatékonyan elérhető.
A világon százmilliók „töke van tele” a sok reklámmal. Tudatosan kerüljük a reklám behatásokat. Amikor a reklám-blokk következik, tömegesen halkítjuk le a TV-t, akkor megyünk ki pisilni stb. Hiába szajkózzák, hogy: „Maradjanak velünk!”
De, amikor a reklám átmenet nélkül, váratlanul a főműsorban jelenik meg, főleg humoros köntösben, tehetetlenek vagyunk. És az üzenet célba talál. Ez történt a fenti filmben is.
Bizonyára sokan jókat kacagtunk ezen a romantikus, amerikai vígjátékon. Régen volt. Idézzük fel egy kicsit az emlékét. Tanulságos.
A főszereplő Phil sikertelen (stresszor) író, akit villámcsapásként ér a hír (stresszor), hogy felesége, Jessica hét év után válni akar (stresszor). Bár a szőke szépségnek semmi zenei hallása nincsen, dalszerzői (stresszor) pályára akar lépni, hogy önmagára rátaláljon. Az már csak olaj a tűzre, amikor kiderül, hogy a feleségnek éppen Phil kiadójával (stresszor) van viszonya (stresszor). Ezért a férfi úgy dönt, otthagyja a munkáját (stresszor), és Bostonba költözik (stresszor).
A sokkoló hírek (válás, szerető) és Phil saját válaszlépései (költözés, kiadó nélkül maradás) okozta stressz szinte kétségbeesésbe kergetik a férfit. Hála Istennek a forgatókönyvíró Philnek stresszoldóként nem a nálunk megszokott „búfelejtő” módszert (ivást) írja bele „sorskönyvébe”, hanem egy probléma-orientált stresszkezelési metodikát.
Phil Bostonban felkeres egy elvált férfiakat vigasztaló, pszichológus-"műhelyt", s gyorsan vigasztalódik is Marilynnel. A férfi boldogsága azonban kérész életű. Felesége nem boldogul úgy önállóan, ahogyan azt elképzelte, ezért ismét belép az életébe. Megkezdődik a filantróp Phil cseppet sem könnyű lavírozása a két nő között.
Nem csoda, hogy ennyi stressz hatására a férfi egyszer csak pánikrohamot kap. Történetesen akkor, amikor új ágyat akar vásárolni… A jóképű negyvenes pasas ott zihál, hiperventillál kétségbe esetten a bútorosztályon, és amikor az ő kicsi segítője, megkérdezi a vásárlóktól, hogy: „Van valakinél egy Valium?" A boltban minden nő benyúl a táskájába, és előhúzza a kis üvegcsét…
A sokkoló hírek (válás, szerető) és Phil saját válaszlépései (költözés, kiadó nélkül maradás) okozta stressz szinte kétségbeesésbe kergetik a férfit. Hála Istennek a forgatókönyvíró Philnek stresszoldóként nem a nálunk megszokott „búfelejtő” módszert (ivást) írja bele „sorskönyvébe”, hanem egy probléma-orientált stresszkezelési metodikát.
Phil Bostonban felkeres egy elvált férfiakat vigasztaló, pszichológus-"műhelyt", s gyorsan vigasztalódik is Marilynnel. A férfi boldogsága azonban kérész életű. Felesége nem boldogul úgy önállóan, ahogyan azt elképzelte, ezért ismét belép az életébe. Megkezdődik a filantróp Phil cseppet sem könnyű lavírozása a két nő között.
Nem csoda, hogy ennyi stressz hatására a férfi egyszer csak pánikrohamot kap. Történetesen akkor, amikor új ágyat akar vásárolni… A jóképű negyvenes pasas ott zihál, hiperventillál kétségbe esetten a bútorosztályon, és amikor az ő kicsi segítője, megkérdezi a vásárlóktól, hogy: „Van valakinél egy Valium?" A boltban minden nő benyúl a táskájába, és előhúzza a kis üvegcsét…
Stressz Doktor® kommentár
16 évvel a Valium (Roche Pharmaceuticals, Svájc) piaci bevezetése és kétes világsikere után, már sok konkurens gyártó, versenytárs terméke volt a célpiacokon. Pl: klonazepam (1975; Rivotril), lorazepam (1977; Rilex). Ideje volt a célcsoportot kiszélesíteni a férfiakra... A filmet nem csak az angolszász országokban terjesztették. Pár év alatt mozisiker lett világszerte.
Csak egy aprócska fejezet ez a Benzo Biznisz történetéből.
Későbbi megjegyzés: Egyik olvasóm tette hozzá, hogy emlékezete szerint a "Negyven és annyi" c. mozifilmben is elhangzik egy gerillamarketinges mondat a benzodiazepinek mellett. Elmondása szerint egy orvos mondja a feleségéről, a filmben, hogy: "Az én feleségemből él meg a Xanax gyár..." (Nem tudom bizonyítani, nem láttam a filmet.)
Amennyiben fontosnak tartja ezeket az ismereteket, kérem, ossza meg a Benzo Blogot rokonaival, barátaival és ismerőseivel. Vigyázzon rájuk is!
Kérem, ne feledje el kitölteni a Benzodiazepin szedési kérdőívet!
Nevess többet, szeress jobban, tanulj még...