Legelterjedtebb fóbiák (kiegészítve: pozsonyi Újszó)
2019.02.11.
Legelterjedtebb fóbiák (kiegészítve: pozsonyi Újszó)
A fóbia indokolatlan viszolygás veszélyesnek, problémásnak minősített (!) helyzetektől.

Túlzott mértékét és alaptalan voltát a szenvedő is érzi, de szabadulni tőle nem tud, pontosabban egyelőre nem tudja, hogy, miként tud majd. Ez okozza szenvedésnyomását.

A fóbiák nők körében a leggyakoribb, férfiaknál pedig a 2. leggyakoribb pszichiátriai betegségek. Kétszer annyi nőt, mint férfit érintenek.

Jellemzően gyermekkorban, vagy serdülőkorban alakulnak ki, és hatékony kezelés, öngyógyítás nélkül egész életünkben megmaradnak.

Bizonyos fóbiák sokkal gyakoribbak, mint mások...


A legelterjedtebb fóbiák


Szituációs fóbiák


szociális fóbia, agorafóbia (klausztrofóbia), akrofóbia (magasság iszony), eritrofóbia (elpirulástól való félelem), dentálfóbia (fogorvosi beavatkozástól való iszony), hidrofóbia (vízbemerülés iszony), astrafóbia (dörgés-villámlás fóbia), emetofóbia (hányástól való félelem), aviofóbia (repüléstől való félelem), diszmorfofóbia (testi hiba), tokofóbia (szüléstől való félelem), autofóbia (elszigeteltségtől, egyedülléttől való félelem), stb.


Állatfóbiák (zoofóbiák)


arachnofóbia (pókiszony), apifóbia (félelem méhektől), herpetofóbia (hüllők), ornitofóbia (madár fóbia), kinofóbia (kutyafóbia), ailurofóbia (macskafóbia), stb.

 

Öngyógyítás v. kezelés

 

Öngyógyítás (self-help)


Enyhébb panaszok esetén elegendőek lehetnek a következő önsegítő technikák.

♦  Elkerülő magatartás: a félt élethelyzetek, állatok kerülése, amennyiben lehetséges és ésszerű.

♦  Figyelemelterelés

♦  Relaxációs módszerek:

♦  mélylégzés (hasi légzés)
♦  zacskós légzés
♦  progresszív relaxáció
♦  imagináció (vizualizáció).
♦  (Kopácsi-féle) relaxatív beszéd

♦  Gondolat STOP technika: kezdetleges kognitív-viselkedés terápiás eljárás, mely segíthet a szorongás megfékezésében, a jövőre vonatkozó negatív jóslatok megállításában. (Spontán Automatikus Alaptalan Negatív Gondolatok, SAANG-ok) megállításában.

Amikor elkezdene pánikolni, kiáltson magára, mintha egy kívülálló lenne: Stop! Gondolat STOP! Először hangosan, majd ha hat, egyre halkabban térítse a megfelelő kerékvágásba gondolatait.

♦  Gyógynövény készítmények 


Kezelés


Amennyiben a fóbia az öngyógyítás ellenére, továbbra is jelentősen korlátozza valaki mindennapi életminőségét, érdemes szakértői segítséget kérnie. Milyen terápiák léteznek?


Pszichoterápiák (pszichológus, pszichiáter segítségével)


A fóbiák kezelésében legjobban a kognitív-viselkedés terápiás technikák váltak be. Pl. a szisztémás deszenzitizáció, ami pontosan az ellentéte a leggyakoribb fóbia-csökkentő magatartásnak, az elkerülésnek.


Gyógyszeres kezelések (farmakoterápiák, pszichiáter segítségével)


♦  Antidepresszánsok 1.
♦  Antidepresszánsok 2.
♦  Antidepresszánsok 3.
♦  Benzodiazepin szorongásoldók, feszültségcsökkentők


Öngyógyítással v. külső segítséggel a fóbiák, legyőzhetők s az ember újra félelmek és korlátozások nélkül élvezheti Életét.


Megjegyzés:

Mayer-Ázsoth Réka szlovákiai magyar újságírónak a pozsonyi Újszóban (2019.02.10.) megjelent cikke is érinti a témát: Félni a félelemtől.




Nevess többet, szeress jobban, tanulj még...


Dr. Kopácsi László
győri pszichiáter | life, életvezetési coach | blogger
gyógyszer leszokási tanácsadó
Benzo Blog elindítója és szerzője - a társadalmi felelősségvállalás jegyében
Facebook


Kérem, ne feledje el a Benzodiazepin (BZD) szedési kérdőívet megnézni!!


 

Forrás : https://stresszdoktor.hu