Gyermekkori szorongásos zavarok - Egészségügyi szakmai irányelv 5.
 

Gyermekkori szorongásos zavarok - Egészségügyi Szakmai Kollégium irányelv

 

(5. részlet)





 

6.2.9 CY-BOCS 1-5 – Kényszergondolatok Kérdőív

 
„– Most azokról a gondolataidról fogok kérdéseket feltenni, amikre nem tudod megállni, hogy ne gondoljál.”

1. „– Mennyi időt töltesz ezekkel a gondolatokkal?”

(Amikor a kényszergondolatok csak röviden, betörésszerűen jelennek meg, akkor azt kell megbecsülni, hogy milyen gyakran jönnek és hogy naponta kb. hány órát érintenek.)

„– Milyen gyakorisággal jelennek meg ezek a gondolatok?”

[A töprengéseket és a gondolatokba való belefeledkezést nem kell számtani, a kényszergondolatoktól eltérően azok racionálisak és nem énidegenek (csak felnagyítottak).]
 
0 semmi
1 kevés Kevesebb, mint 1 óra/nap, vagy alkalmi (gondolat) betörések
2 közepes 1–3 óra/nap, vagy gyakori (gondolat) betörések
3 sok 3–8 óra/nap, vagy nagyon gyakori (gondolat) betörések
4 nagyon sok 8 óránál több naponta, vagy szinte állandó (gondolat) betörések
 
1/b. (nem számít az összpontszámba)

„– Mi a leghosszabb időszak átlagosan egy nap, hogy nincsenek kényszergondolataid?”
 
0 semmi
1 kevés hosszú tünetmentes időszakok, vagy 8 óránál több egymást követő óra naponta
2 közepes/enyhe közepesen hosszú tünetmentes időszakok, vagy 3–8 egymást követő óra naponta
3 sok/súlyos rövid tünetmentes időszakok, vagy 1–3 egymást követő óra naponta
4 nagyon sok/nagyon súlyos kevesebb, mint 1 óra/nap tünet nélkül
 
2. „– Mennyire zavarják ezek a gondolatok az iskolai munkádat, vagy a barátaiddal való időtöltést?

– Van valami, amit miattuk nem teszel meg?”

(Ha éppen nem jár iskolába, akkor azt kell megbecsülni, hogy a tevékenységeit milyen mértékben befolyásolnák a kényszergondolatok, ha iskolában lenne.)
 
0 semmi
1 kevés enyhe akadályozó hatás a szociális és iskolai életben, de a legtöbb tevékenységét nem zavarja
2 közepes/enyhe határozott akadályozó hatás a szociális és iskolai életben, de a helyzet még kezelhető
3 sok/súlyos lényeges zavart okoz szociális és iskolai életben
4 nagyon sok/nagyon súlyos cselekvésképtelenné teszik

3. „– Mennyire zavarnak, vagy bosszantanak Téged ezek a kényszergondolatok?”

(Csak a kényszergondolatok okozta szorongást/frusztráltságot kell nézni.)
 
0 semmi
1 kevés ritkák és nem zavaróak
2 közepes/enyhe gyakoriak, zavaróak, de még kezelhetőek
3 sok/súlyos nagyon gyakoriak és nagyon zavaróak
4 nagyon sok/nagyon súlyos szinte állandóak, bénító distresszt okoznak és frusztrálóak
 
4. „Mennyire próbálod visszatartani ezeket a gondolatokat, vagy nem venni róluk tudomást?”

(Az ellenállás mértékét és nem annak sikerességét kell nézni. Ha minimális a kényszer, akkor nem is fog ellenállni, ilyen esetekben 0-t kell adni.)
 
0 semmi
1 kevés többnyire megpróbál ellenállni
2 közepes/enyhe megpróbál valamennyire ellenállni
3 sok/súlyos beletörődik a kényszergondolataiba anélkül, hogy megpróbálná őket kontrollálni, de aztán vonakodva szembeszáll velük
4 nagyon sok/nagyon súlyos teljesen és szándékosan ellenáll minden kényszergondolatnak
 
5. „Amikor a kényszergondolatok ellen küzdesz, le tudod őket győzni?/Mennyire tudod kontrollálni a kényszergondolataidat?”

(Ez az előző kérdéssel szemben jobban kapcsolódik ahhoz, hogy milyen súlyosak a betörő gondolatok.)
 
0 teljes kontroll
1 erős kontroll általában képes visszatartani, vagy eltéríteni a kényszergondolatokat
2 közepes kontroll néha képes visszatartani, vagy eltéríteni a kényszergondolatokat
3 gyenge kontroll ritkán sikeres a kényszergondolatok visszatartásában és csak nehézségekkel tudja elterelni a figyelmét
4 a kont. hiánya akaratától teljesen függetlenek, gondolatait pillanatokra elterelni is csak ritkán képes
 
 

6.2.10 CY-BOCS 6–10 – Kényszercselekvések Kérdőív

 
„– Most azokról a szokásaidról fogok kérdéseket feltenni, amiket nem tudod megállni, hogy ne kövess.”

6.a. „– Mennyi időt töltesz ezekkel a szokásokkal? Ezek a szokások miatt mennyivel több időt töltesz a mindennapi dolgaiddal, mint mások?”

(Amikor a kényszercselekvések csak röviden, megszakított cselekvésként jelennek meg, akkor azt kell megbecsülni, hogy milyen gyakran jelennek meg és hogy naponta kb. hány órát érintenek.)

„– Milyen gyakran jönnek elő ezek a szokások?”

[(A legtöbb esetben ezek a kényszercselekvések megfigyelhetőek (pl. kézmosás), de van, hogy nem (pl. ellenőrzés).]
 
0 semmi
1 kevés kevesebb, mint 1 óra/nap, vagy csak alkalmanként
2 közepes 1–3 óra/nap, vagy gyakoriak
3 sok 3–8 óra/nap, vagy nagyon gyakoriak
4 nagyon sok több mint 8 óra/nap, vagy szinte állandóak
 
6.b. (nem számít az összpontszámba)

„-Milyen hosszú ideig nem jelennek meg ezek a szokások?”
 
0 nincsenek tünetek
1 kevés hosszú tünetmentes időszakok, vagy több mint 8 egymást követő tünetmentes óra/nap
2 közepes közepesen hosszú tünetmentes időszak, vagy 3–8 egymást követő tünetmentes óra/nap
3 sok rövid tünetmentes időszak, vagy 1–3 egymást követő tünetmentes óra/nap
4 nagyon sok kevesebb, mint 1 egymást követő tünetmentes óra/nap
 
7. „– Mennyire zavarják ezek a szokások az iskolai munkádat, vagy a barátaiddal való időtöltést?

– Van valami, amit miattuk nem teszel meg?”

(Ha éppen nem jár iskolába, akkor azt kell megbecsülni, hogy a tevékenységeit milyen mértékben befolyásolnák a kényszercselekvések, ha iskolában lenne.)
 
0 semmi
1 kevés/enyhe enyhe akadályozó hatás a szociális és iskolai életben, de a legtöbb tevékenységét nem zavarja
2 közepes határozott akadályozó hatás a szociális és iskolai életben, de a helyzet még kezelhető
3 sok/súlyos lényeges zavart okoz szociális és iskolai életben
4 nagyon sok/nagyon súlyos cselekvésképtelenné teszik

8. „– Milyen érzés lenne, ha nem hajthatnád végre ezeket a cselekvéseket? Mennyire zavarna?”

(Azt kel megbecsülni, hogy mennyire szorongana/lenne frusztrált, ha a kényszeres cselekvését valami megszakítaná.)

„– Mennyire érzed magad rosszul, amíg nem fejezted be a tevékenységed?”
 
0 semmi
1 kevés/enyhe enyhe szorongás/frusztráltság, ha a kényszercselekvések akadályozottak; enyhe szorongás/frusztráltság a kényszercselekedetek végzése közben
2 közepes a szorongás/frusztráltság emelkedik, de kezelhető marad a kényszercselekvések akadályozottságakor; szorongás/frusztráltság emelkedik, de kezelhető marad a kényszercselekvések végzése közben
3 sok/súlyos kifejezett és nagyon zavaró szorongás/frusztráltság, ha a kényszercselekvéseket valami megszakítja; kifejezett és nagyon zavaró szorongás/frusztráltság a kényszercselekvések végzése közben
4 nagyon sok/nagyon súlyos cselekvésképtelenné tevő szorongás/frusztráltság bármi beavatkozástól, ami változtatni szándékszik a cselekvést; cselekvésképtelené tevő szorongás/frusztráltság a kényszercselekvések végzése közben

9. „Mennyire próbálod visszatartani ezeket a szokásokat, vagy nem venni róluk tudomást?”

(Az ellenállás mértékét és nem annak sikerességét kell nézni. Ha minimális a kényszer, akkor nem is fog ellenállni, ilyen esetekben 0-t kell adni.)
 
0 semmi mindig ellenáll, vagy a tünetek olyan minimálisak, hogy nincs szükség ellenállni
1 kevés/enyhe többnyire megpróbál ellenállni
2 közepes megpróbál valamennyire ellenállni
3 sok/súlyos beletörődik a kényszergondolataiba anélkül, hogy megpróbálná őket kontrollálni, de aztán vonakodva szembeszáll velük (?)
4 nagyon sok/nagyon súlyos teljesen és szándékosan ellenáll minden kényszergondolatnak
 
10. „Milyen erős az érzés, hogy végre kell hajtanod ezeket a cselekvéseket? Mi történik, amikor ezek a cselekvések ellen küzdesz? Mennyire tudod kontrollálni őket?”

(Ez az előző kérdéssel szemben jobban kapcsolódik ahhoz, hogy milyen súlyosak a kényszercselekvések.)
 
0 teljes kontroll
1 erős kontroll nyomást érez, hogy végrehajtsa őket, de általában képes akaratlagos kontrollra
2 közepes kontroll csak nehezen tudja kontrollálni az erős nyomást
3 gyenge kontroll a nagyon erős nyomás, késleltetni is csak nehezen tudja
4 a kont. hiánya akaratlan és irányíthatatlan kényszer, ritkán képes csak pillanatokra is késleltetni

11. „Mit gondolsz, észszerűek ezek a gondolataid és szokásaid? (szünet)

Mi történne, ha nem tennéd meg ezeket a dolgokat? Biztos vagy abban, hogy tényleg történne valami?”

(Azt kell megállapítani, hogy a vizsgálat időpontjában mennyire látja be a kényszereinek az értelmetlenségét és eltúlzottságát.)
 
0 semmi kiváló belátása van, teljesen észszerű
1 kevés jó rálátása van, kész elfogadni az abszurditást vagy a túlzásokat, de nincs teljesen meggyőzve, hogy ne lenne valami elfogadható oka a szorongásainak
2 közepes megfelelő belátása van; vonakodva beismeri, hogy kényszerei észszerűtlenek és eltúlzottak, de ingadozik; lehet, hogy vannak irreális félelmei, de nem „fixa ideák”
3 súlyos gyenge belátás, még fenntartja, hogy kényszerei észszerűtlenek és eltúlzottak, de ingadozik; lehet, hogy vannak irreális félelmei, de elfogadja az ellenérvek érvényességét
4 nagyon súlyos a belátás hiányzik, teljesen a tévhitében él, meggyőződött, hogy kényszerei észszerűek, nem reagál az ellenérvekre
 
12. „Volt, hogy elkerülted, hogy valamit megtegyél, valahová elmenjél, vagy valakivel találkozzál a kényszereid miatt? (ha igen:) Mi mindent kerülsz el?”

(A túlzott gyümölcsmosás csak kényszercselekvés, nem elkerülés, de ha nem eszik gyümölcsöt a „kosz” miatt, akkor az elkerülés.)
 
0 semmi
1 kevés/enyhe minimális elkerülés
2 közepes valami elkerülés láthatóan van
3 sok/súlyos sok elkerülés; feltűnően elkerülő
4 nagyon sok/nagyon súlyos nagyon erősen elkerülő, szinte mindent megtesz, hogy elkerülje a kiváltó tüneteket
 
13. „Vannak problémáid olyan kis dolgokról döntéseket hozni, amiken mások nem gondolkodnának kétszer (pl. melyik ruhát vedd fel, vagy melyik csokit akarod megvenni)?”

(Az észszerű problémákról való töprengést stb. nem kell számítani.)
 
0 semmi
1 enyhe néha problémái vannak kisebb döntések meghozatalakor
2 közepes nyíltan jelentős problémákról számol be olyan döntésekről, amiken mások nem gondolkoznának többször
3 súlyos folyamatosan latolgatja az érveket és ellenérveket jelentéktelen dolgokról
4 nagyon súlyos képtelen bármiféle döntésre
 
14. „Van, hogy nagyon felelősnek érzed magad azzal kapcsolatban, amit teszel, vagy annak kihatásairól? Szoktad magad vádolni azok a dolgok miatt, amiket nem tudsz irányítani?”

[El kell különíteni a normális felelősségérzettől az értéktelenség érzésétől és a patológiás bűntudattól (itt a személy a tetteit rossznak vagy gonosznak tarja).]
 
0 semmi
1 enyhe csak rákérdezésre hozza elő, gyenge felelősségérzet
2 közepes alkalmanként, de láthatóan túlzott felelősségtudata van olyan dolgokról, amik kívül esnek az észszerű irányíthatóságon
3 súlyos mindenre kiterjedő felelősségtudat olyan dolgokról, amik kívül esnek az észszerű irányíthatóságon, túlzott, szinte irracionális önhibáztatás
4 nagyon súlyos a felelősségérzet teljes tévhitében él (pl. egy 5000 km-re levő földrengés azért van, mert nem hajtott végre valamit)
 
15. „Problémát okoz valaminek az elkezdése, vagy befejezése? Van, hogy a mindennapi dolgok tovább tartanak, mint kellene?”

(Meg kell különböztetni a depressziót követő pszichomotoros retardációtól. Azt kell megbecsülni, hogy mennyivel több időre van szüksége mindennapi dolgai elvégzéséhez még abban az esetben is, ha külön kényszert nem tudunk megállapítani.)
 
0 semmi
1 enyhe alkalmanként több időre van szüksége dolgok elkezdéséhez/befejezéséhez
2 közepes mindennap cselekvései gyakran elhúzódnak, de feladatait végrehajtja, gyakran késik
3 súlyos széles körű és egyértelmű nehézsége van dolgok elkezdésével/befejezésével, szokásosan késik
4 nagyon súlyos segítség nélkül képtelen dolgokat elkezdeni, vagy befejezni
 
16. „Amikor befejezel valamit, szoktál abban kételkedni, hogy jól csináltad-e? Van, hogy abban is kételkedsz, hogy egyáltalán elvégezted-e? Van, hogy nem hiszel az érzékeidnek (mit látsz, hallasz, tapintasz) miközben a feladatod végzed?”
 
0 semmi
1 enyhe csak rákérdezésre hozza elő, gyenge patológiás kételkedés
2 közepes alkalmanként, de láthatóan jelentős patológiás kételyek gyötrik; valamennyire befolyásolják a teljesítményét, de még kezelni tudja a dolgokat
3 súlyos bizonytalan az érzékeiben és a memóriájában; a pat. kétkedés gyakran lerontja a teljesítményét
4 nagyon súlyos érzékeiben állandóan kételkedik; a kételkedés alapvetően befolyásolja szinte minden ténykedését, cselekvésképtelenné teszik (pl. azt mondja: „az agyam nem hisz a szememnek”).
 
17. Itt a vizsgáló átfogóan dönt a zavar súlyosságáról.

(Ehhez figyelembe kell venni a stressz mértékét, a megfigyelt tüneteket és a funkcionális zavarokat. A döntéshez az itt megismert adatokat súlyozni kell pontosságukkal és megbízhatóságukkal.)
 
0 sine morbo
1 minimális csekély zavar, kételkedés, futólagos tünetek; nincs funkcionális zavar
2 enyhe enyhe funkcionális zavar
3 közepes funkcionális nehézségek
4 közepes
súlyos
beszűkült funkciók
5 súlyos a funkcióinak végrehajtásához segítségre van szüksége
6 nagyon súlyos teljesen cselekvésképtelen
 
18. Itt a vizsgáló átfogóan dönt, hogy az előző vizsgálat óta mennyi javulás történt a gyógyszeres kezelésnek köszönhetően.
 
0 nagyon sokkal rosszabb
1 sokkal rosszabb
2 minimálisan rosszabb
3 nincs változás
4 minimálisan jobb
5 sokkal jobb
6 nagyon sokkal jobb
 
19. Itt a vizsgáló átfogóan dönt az adatok megbízhatóságáról. Ezt befolyásolhatja a beteg együttműködési hajlandósága és természetes kommunikációs készsége. A kényszeres tünetek típusa és súlyossága zavarhatja a beteg koncentrációs képességét, figyelmét, vagy spontaneitását.
 
0 kiváló nincs okunk, hogy az adatokban kételkedjünk
1 jó bizonyos faktorok kedvezőtlenül hatnak a megbízhatóságra
2 megfelelő bizonyos faktorok kifejezetten csökkentik a megbízhatóságot
3 gyenge nagyon alacsony megbízhatóság
 

6.2.11 GYERMEK YALE-BROWN KÉNYSZER GONDOLAT ÉS CSELEKEDET SKÁLA – CY-BOCS




CY-BOCS ÖSSZPONTSZÁM: (1–10. tétel): ............................................................................

Scahill L., Riddle M. A., McSwiggin-Hardin M., Sharon I., King R. A., Goodman W. K., et al: Children’s Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale: reliability and validity. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1997; 36: 844–852.

Leonard H. K., Swedo S. E., Lenane M. C., et al: A 2- to 7-year follow-up study of 54 obsessive-compulsive children and adolescents. Arch Gen Psychiatry. 1993; 34: 1147–1152.

ÉRTÉKELÉS (súlyosság kényszer gondolatok és cselekedetek együttes jelenlétekor):
 
0–7 szubklinikai
8–15 enyhe
16–23 közepes
24–31 súlyos
32–40 nagyon súlyos
 
forrás: https://projectteachny.org


 

(1. részlet)

(2. részlet)

(3. részlet)

(4. részlet)



Forrás: Emberi Erőforrások Minisztériuma: Egészségügyi szakmai irányelv - Gyermekkori szorongásos zavarok

 

Forrás : https://stresszdoktor.hu