Gyógyszermentes Stresszkezelési Kiskáté
2014.12.02.
Gyógyszermentes Stresszkezelési Kiskáté
Ha Ön is egy a sok millió agyonstresszelt magyar közül – jó hírem van. Mindenki képes megtanulni a stresszkezelést. Ön is, én is. Hogy én egy ideje miként csinálom? - erről fogok beszámolni.

Többen kérdezték a pszichiátriai rendeléseken, life coach konzultációkon személyesen és emailben, hogy: hogyan tudok évek óta ennyit dolgozni? Hogyan bírom azt a sok terhet, nyomást, amit évek óta, a heti 6 napos rendelések jelenthetnek?


Egyrészt: öröme, örömük engem is örömmel tölt el. Másrészt: Édesanyám is, Édesapám is nagy munkabíró volt (genetika és gyermekkori minta). Harmadsorban: ha maradt volna még titok, akkor az egyelőre rejtély előttem is.

Idén töltöttem be 54. életévemet. Szülinapom környékén mindig időt szakítok egy kis elmélyedésre, elmélkedésre, melynek egyik formája, hogy rendet rakok az asztalomon. Napokig szokott tartani, és még soha nem értem teljesen a végére. Idén tovább haladtam az íróasztalom elfedő, ősi rétegek feltárásában, és valószínűleg ennek köszönhető, hogy májusban egy régen elveszettnek hitt kincsemre bukkantam.

Talán 6-8 éve írtam ezt a „szent fogadalmam”.  Bár a szöveg most került elő, a benne megfogalmazott törekvések többé-kevésbé meghatározták azóta a  stresszkezelésem és az életem.
 

Stresszkezelési "fogadalom" (kiskáté)


„Én, …………………………………… magamnak és szeretteimnek szentül fogadom, hogy mostantól kezdve, minden tőlem telhetőt megteszek azért, hogy boldogabb, egészségesebb, és hosszabb életű (azaz stresszmentesebb) legyek!

Ezért:
 
1. Minden helyzetben megpróbálom megőrizni, fenntartani pozitív hozzáállásomat önmagamhoz és a világomhoz, mely körbe vesz. Odafigyelek a pozitív belső beszédre. Figyelek a spontán automatikus negatív gondolatok (SANG-ok) feltűnésére és minél gyorsabb kezelésére.

2. Ha nem sikerülne egyedül e céljaim elérése, akkor sem adom fel! Meg fogom keresni és találni a szükséges társas támogatást szerető családtagjaimban, Istenben, a hasonló problémákkal küzdőkben, professzionális segítőkben.

3. Törekszem mindig asszertíven, nyíltan és bátran kifejezni az érzéseimet, véleményemet, hitemet ahelyett, hogy dühössé vagy éppen védekezővé válnék. Ha mégis haragra gerjednék, elemezni fogom a helyzetet, tanulni próbálok belőle, hogy: ki, mivel hozott ki sodromból, és a konzekvenciák levonása után, a szükséges döntéseket halogatás nélkül meghozom.

4. Megtanulok, és gyakorolni fogok egyre több relaxációs technikát.

5. Megpróbálok rendszeresen edzeni, mert a testem-lelkem jobban megküzd a stresszel, hogyha fitt.

6. Ha elbizonytalanodnék céljaim elérésében, vizualizálni fogom a sikeres befejezést, hogy ezzel is támogassam, segítsem magam.

7. Amennyire anyagi lehetőségeink engedik: egészségesen fogok táplálkozni, nem hagyok ki főétkezéseket, csak a vacsorát ­ - esetleg.

8. Továbbra sem alapozom alkoholra, drogokra, dohányzásra vagy feszültségcsökkentő és/vagy altatószerekre hosszabb távon a stresszkezelésemet.

9. Még többet fogom használni a humor, az önirónia és a nevetés erejét.

10. Megóvom magam az elkerülhető stresszoroktól.

11. Elfogadom, hogy vannak olyan események, amiket nem tudok irányítani. Ezekre nem is pazarlom véges erőm, mert akkor nem marad elég energiám azon dolgok megváltozatására, amelyeket képes vagyok átformálni.

12. Összefogok azokkal, akikkel összetartozom.

13. Megpróbálom a halogatást halogatni. Mert ez különösen fontos az örök megkésettség, a bűntudat, az önmagammal szembeni elégedetlenség megelőzésében.

14. Megtanulom időmenedzseléssel hatékonyabban kihasználni a még hátralévő időm, pl. nem nézek tv-t, egyszerre megpróbálok csak egy-két dologra koncentrálni, hogy elkerüljem erőim szétforgácsolását.

15. Agresszív csak azzal leszek, aki agresszív velem. Aki le akar győzni, annak méltó ellenfele leszek. Aki hazudik nekem, azzal szemben megengedhető a hazugság nekem is, mert egyébként kiszolgáltatom neki magamat. Vele teljesen másképp fogok bánni, mint kiismerése előtt eredetileg szerettem volna. De, erre is képes vagyok.

16. Többet fogok pihenni és aludni az eddigi időfecsérlések rovására, mert testemnek és lelkemnek belső csendre és időre van szüksége, hogy kiheverje az elkerülhetetlen stressz-eseményeket.

17. Kerülöm az általam feleslegesnek vélt kockázatokat.

18. Ragaszkodom az általam jónak vélt úthoz, akkor is, ha az nem számít szokványosnak. "Járt utat, a járatlanért mindig hagyd!" - vallom középiskolás korom óta.

19. Keresem a bölcs és rendes emberek társaságát: személyesen, interneten és könyveikben.

20. Rendszeresen fogom használni kedvenc, és a rendelőben sokszor megtanított, ezért sokak által ismert, három pozitív autoszuggeszciómat:

Bízom magamban.
Képes vagyok rá.
Sikerülni fog

21. Korábban fekszek és korábban kelek, hogy mindennap ezekkel a gondolatokkal kezdjem és zárjam a napom.
 

Ezek voltak akkori elhatározásaim. Természetesen egyiket sem sikerült maradéktalanul megvalósítanom. Semmi és senki sem tökéletes, és ez így tökéletes! Azonban az akkoriban kitűzött célok irányt szabtak és azóta is utat mutatnak a mindennapokban.

A Stresszkezelési Kiskáté először a Stressz Doktor Hírlevélben jelent meg. A keveseknek kiküldött hírlevél helyett, azóta váltottam a sokak számára elérhető blog műfajra: "... elmondom hát mindenkinek."



Amennyiben fontosnak tartja ezeket az ismereteket, ossza meg a Benzo blogot rokonaival, barátaival és ismerőseivel. Vigyázzon rájuk is!


Nevess többet, szeress jobban, tanulj még...


Dr. Kopácsi László
győri pszichiáter | life coach | blogger
gyógyszer-leszokás specialista
Benzo Blog elindítója és szerzője
Facebook



Kérem, ne feledje el kitölteni a Benzodiazepin szedési kérdőívet!



Facebook - Google - Kérem, jelezze hogy tetszett! Kérem, Facebook like - kicsi jelezze, hogy tetszett!

Forrás : https://stresszdoktor.hu