10 gyógyszermentes módszer a magas vérnyomás kontrollálására II. rész
2015.03.27.
10 gyógyszermentes módszer a magas vérnyomás kontrollálására II. rész
Tegnap elkezdtük áttekinteni azt a 10 életmódbeli változtatást, önsegítő (self-help) módszert, amivel mindenki képes csökkenteni, sőt enyhe eltérés esetén, akár normalizálni is vérnyomását. Mégpedig gyógyszerek nélkül, vagy azok kiegészítéseként.

Óriási, kiaknázatlan lehetőségeink vannak a vegyszermentes vérnyomáskontrollra. Nem vagyunk annyira kiszolgáltatottak a vérnyomáscsökkentőknek, mint hinnénk. Ön is képes mérsékelni a szív-, és érbetegségek (szívinfarktus, agyvérzés) kockázatát.


Csökkentse a sóbevitelt

2-8 higanymilliméterrel csökkentheti a vérnyomását már az is, ha korlátozza az elfogyasztott só mennyiségét:

Korlátozza a nátriumbevitelt (konyhasó = nátrium-klorid, NaCl) maximálisan napi 2,3 mg-ra (de kevesebb is lehet).

Az ennél is alacsonyabb nátrium bevitel – 1,5 mg vagy annál kevesebb – az 51 év fölöttiek, a magas vérnyomástól, diabétesztől és a veseelégtelenségtől szenvedők számára ideális.

Ha csökkenteni szeretné az étrendjében a sót, fontolja meg az alábbi tippeket:

Figyelje meg, hogy mennyi só van az étrendjében. Vezessen étkezési naplót, hogy meg tudja becsülni, mennyi sót fogyaszt el egyes napokon az ételekkel és italokkal (!).

Olvassa el ezek címkéit. Ha lehetséges, válassza az ételek és italok sószegény változatait.

Fogyasszon kevesebb előre csomagolt, feldolgozott ételt. A csipszek, a fagyasztott ételek, a konzervek és a feldolgozott húsok rengeteg sót tartalmaznak.

Ne sózzon utólag. Már 1 teáskanál só is 2,3 mg nátriumot tartalmaz. Használjon fűszereket só helyett, ha azt szeretné, hogy ízletes legyen az étele.

Csak könnyedén változtasson. Ha úgy érzi, hogy nem tud ennyire drasztikusan változtatni az étrendjén, csak fokozatosan csökkentse a sótartalmat. Az ízlelése idővel igazodni fog a csökkenő sóbevitelhez. (Ezt én is tudom, tapasztalam magamon - K.L.)


Korlátozza a napi alkohol mennyiségét

Az alkohol jó és rossz is az egészségnek. Kis mennyiségben akár 2-4 higanymilliméterrel is csökkentheti a vérnyomását. De ez a védő hatás eltűnik, amikor túl sok alkoholt fogyaszt. Általánosságban ez azt jelenti, hogy napi egy italnál több nők, és 65 év feletti férfiak esetében. Napi két italnál több a 65 év alatti férfiak esetében már a dózis függvényéban emeli a vérnyomást!.

Ha eddig nem ivott alkoholt, akkor nem érdemes azért elkezdenie, hogy csökkentse a vérnyomását. Az alkohol potenciálisan sokkal ártalmasabb, mint amennyi előny rejlik benne.

Ha a mérsékeltnél többet iszik belőle, akkor az alkohol valójában növeli vérnyomását, továbbá gátolhatja a vérnyomáscsökkentő gyógyszerek hatékonyságát.

Kövesse nyomon az ivási szokásait. Az étkezési naplója mellett vezessen egy alkohol naplót is, hogy nyomon tudja követni a valós ivási szokásait. Egy ital egyenlő 3,5 dl sörrel, 1,5 dl borral, vagy 4,5 ml röviditallal. Ha az ajánlott mennyiségnél többet fogyaszt, csökkentse le.

Fontolja meg a leszokást. Ha erős ivó, az alkoholfogyasztás hirtelen teljes megszűntetése valójában súlyosan magas vérnyomást idézhet elő több napon keresztül. Amikor abbahagyja az ivást, az orvosa ellenőrzésével tegye ezt, vagy lassan szokjon le, 1-2 hét alatt.

Ne igyon hirtelen sokat. A rohamivás – 4, vagy több ital 2 órán belül egymás után – nagy és hirtelen emelkedést idézhet elő a vérnyomásban. A rohamivás természetesen számos más egészségügyi és szociális gonddal is jár. 
 

Kerülje el a dohánytermékeket és a passzív dohányzást

A dohányzás, összes többi veszélyének tetejében, a dohánytermékekben található nikotin akár 10, vagy annál több higanymilliméterrel is megemelheti a vérnyomást akár a dohányzás után egy órával is. Ez azt jelenti, hogy ha a nap folyamán rendszeresen rágyújt, akkor a vérnyomása folyamatosan magas marad.
Érdemes elkerülnie a passzív dohányzást is. A többi dohányos által kifújt füst, még mindig számos egészségtelen anyagot tartalmaz. Belégzése egyértelműen egészségügyi kockázatokkal jár.



Amennyiben fontosnak tartja ezeket az ismereteket, ossza meg a Benzo blogot rokonaival, barátaival és ismerőseivel. Vigyázzon rájuk is!



Nevess többet, szeress jobban, tanulj még...


Dr. Kopácsi László
győri pszichiáter | life coach | blogger
gyógyszer-leszokás specialista
Benzo Blog elindítója és szerzője
Facebook



Kérem, ne feledje el kitölteni a Benzodiazepin szedési kérdőívet!



Facebook - Google - Kérem, jelezze hogy tetszett! Kérem, Facebook like - kicsi jelezze, hogy tetszett!
 

Forrás : https://stresszdoktor.hu