Dr. Kopácsi László pszichiáter & life coach Győr 30 286 20 97

Gyógyíthat az orvos szava is



GYÓGYÍTHAT AZ ORVOS SZAVA IS

A betegek gyógyulása, elégedettsége, bizalma nagymértékben függ attól, hogy miként kommunikál velük az orvos.

 
Gyógyíthat az orvos szava is -empátia, orvos-beteg, orvosi kommunikáció, győri pszichiáter, pszichiáter Győr, depresszió, pánik, alvászavar, pszichológus


Mindezt tapasztalatok és vizsgálatok egyaránt igazolják, állítja dr. Pilling János, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének tanára, az Orvosi kommunikáció című tankönyv szerkesztője, akivel az orvos-beteg kommunikációról beszélgettünk.

– Gondolom, találkozik szkeptikusokkal, akik azt mondják, szép, szép, amit az orvosi kommunikációról tanítanak, de hát kinek van ideje erre a munkája során, amikor rengeteg a beteg. Mivel tudja őket meggyőzni?

– Például vizsgálati eredményekkel, amelyek szerint a jelenleg általánosan használt módszerek idő-igényesebbek, mint azok, amelyeket helyettük ajánlunk. Egy vizsgálat szerint az orvosok átlagosan 18 másodperc elteltével szakítják félbe a panaszaikat elmondani kívánó pácienseket, arra való hivatkozással, hogy nincs elég idejük arra, hogy végighallgassák a beteget, hiszen sokan várnak odakint stb. Miután az orvos félbeszakítja a pácienst, tipikusan zárt kérdéseket kezd feltenni: volt-e láza, fejfájása stb. Olyan ez egy kicsit, mint a barkochbázás. A mindennapi orvoslásban gyakran használják ezt a rendkívül időrabló módszert a tünetek feltérképezésére. A helyette javasolt kommunikációs módszer az úgynevezett tölcsér elv, miszerint kezdjük nyitott kérdésekkel a beszélgetést: hogy van, hogy érzi magát, miben segíthetek önnek? Ezután következzenek a félig nyitott kérdések egy-egy területre vonatkozóan, de még mindig tág teret adva a páciensnek a problémái ismertetéséhez. Például, ha a páciens azt mondja, hogy fáj a feje, félig nyitott kérdésként feltehetjük, hogy milyen jellegű ez a fájdalom? Csak a beszélgetés vége felé érdemes zárt kérdéseket feltenni, mint például, hogy milyen szokott lenni a vérnyomása stb. Az ilyen típusú kérdések ugyanis korlátozzák a válaszadási lehetőségeket. A képzéseken mindkét kérdezési stílust kipróbálhatják a hallgatók, s így maguk tapasztalják meg, hogy ugyanazt a problémát ugyanannyi idő alatt a barkochba jellegű zárt kérdésekkel szinte alig tudják feltérképezni, míg a tölcsér elv használatával rövid idő alatt átfogó képet kapnak róla. Ez alatt a beszélgetést további módszerekkel, például a páciens orvosilag fontos megállapításainak visszajelzésével, ugyanúgy tudják irányítani, mint a másik esetben. A javasolt módszer tehát ugyanannyi idő alatt hatékonyabbá teszi a diagnózisalkotást, s nem elhanyagolható módon elégedettebbé teszi a beteget is.

– Talán némi empátia is segítene…

– Szintén vizsgálatok igazolják, hogy az empatikus orvosok orvos-beteg találkozásai rövidebbek, mint az empátiát kevésbé mutató orvosoké, holott sokan mondják, hogy nincs időnk arra, hogy empatikusak legyünk a pácienssel. Egy vizsgálatban videóra vették az orvos-beteg találkozásokat, s a felvételeken azt nézték, reagál-e az orvos a páciens empátiát igénylő kijelentéseire, például arra, ha azt mondja a páciens, hogy már elviselhetetlen a fájdalma. A felvételek tanúsága szerint, meglepő módon, azok az orvos-beteg találkozások voltak hosszabbak, ahol az orvos nem reagált ezekre a megjegyzésekre. Ha ugyanis az orvos egy empatikus fél mondattal reagált a páciens közlésére, például úgy, hogy „ez nagyon nehéz lehet", s csak utána kérdezte meg, hogy milyen gyógyszereket szedett be, hogy csökkentse a fájdalmát, akkor a betegek úgy érezték, hogy megértették őket, s a beszélgetés azonnal folyt tovább. Ha azonban az orvos szó nélkül hagyta a megjegyzésüket, és csak annyit kérdezett, hogy milyen gyógyszereket szed, akkor a felvételek tanúsága szerint a betegek újra és újra nekirugaszkodtak annak, hogy megértessék problémájukat az orvossal, átéreztessék vele, hogy ez egy nagyon súlyos fájdalom, és ezért nekik olyan gyógyszerre van szükségük, ami súlyos fájdalomra való.

– Egyre több agresszív jelenet zajlik le a rendelőkben, páciensek ordibálnak az orvossal. Mit lehet kezdeni egy indulatos beteggel?

– Épp a közelmúltban kerestek meg az egyik klinikáról, mert egy hét leforgása alatt három orvosukra támadtak rá… A legtöbb orvosnak egyetlen módszere sincs arra, mit csináljon egy üvöltöző beteggel, így jobb híján általában hívják a biztonsági szolgálatot. Miközben ma az orvostanhallgatók számára a kommunikációs technikák sokaságát tanítjuk, nemcsak az agresszió kezelésére, hanem annak megelőzésére is, a mindennapi klinikumban dolgozó kollégáknak nincsenek erre tanult módszereik. Ezért az a tapasztalatom, hogy a végzett orvosok heurisztikus örömmel fogadják ezeket az ismereteket. A dühös, agresszív, feszült betegek megfelelő kezelésére az orvostanhallgatóknak ma már tizenkét kommunikációs módszert tanítunk. Ha az orvosok nem tudják kezelni ezeket a helyzeteket, az számukra is megterhelő. Az általunk tanított kommunikációs módszerek nemcsak a betegek miatt fontosak, hanem az orvosok lelki egészségvédelme miatt is. A felmérések szerint az orvosok testi egészségi állapota jobb az átlagnépességnél, ugyanakkor rosszabb a lelki egészségi állapotuk, és ebben nagy szerepe van annak, hogy folyamatosan olyan érzelmi terhekkel kell szembenézniük, amelyek kezelésére nincsenek megfelelő eszközeik. Ilyen az agresszió kezelése mellett a rossz hírek közlése, amely vizsgálatok szerint az orvosok számára az egyik, sőt több felmérés szerint a legnagyobb pszichoszociális stressz munkájuk során. Hogyan mondják meg a szülőnek, hogy meghalt a gyermeke, hogyan közöljék egy hozzátartozóval, hogy váratlan körülmények között mégiscsak elveszítették a beteget? Ezek nagyon súlyos érzelmi terhek. Abban az esetben, ha vannak kommunikációs eszközeink ezeknek a kezelésére, akkor ez az orvos számára is könnyebbség.

– Hogyan lehet rossz híreket közölni egy beteggel?

– A rossz hírek közlése jelenleg sajnos általában egyirányú kommunikációval valósul meg: az orvos „megmondja" a betegnek az információkat. Az a modell, amelyet szerte a világon javasolnak és mi is tanítunk, a beteggel való párbeszédet hangsúlyozza: vegyük figyelembe a páciens reakcióit, érzelmeit, aktuális teherbíró képességét. Fontos, hogy a beteg kérdezhessen: ideális esetben a beteg kérdései szinte vezetik az orvost ebben a beszélgetésben, jelzik, hogy a beteg mire kíváncsi és mit tud most elviselni.

– Szakirodalmi adatok bizonyítják, hogy a megfelelő kommunikáció kedvezően befolyásolja az orvosok ellen indított perek számát is.

– Amerikai tapasztalatok szerint az orvosok ellen induló pereknek mintegy hetven százaléka a tájékoztatási kötelezettség hiányából vagy nem megfelelőségéből származik. A betegek gyakran azért jelentik fel az orvosokat, mert az egyirányú információközlés során nem azt és nem úgy kapták, amire szükségük lett volna. Az a páciens, aki úgy érzi, hogy itt megértik őt, minden kérdésére válaszolnak, akit arra biztat az orvosa, hogy tegyen fel további kérdéseket, sőt: otthon írja össze, ha még eszébe jut valami, hogy legközelebb minden, időközben felmerülő kérdésről is beszélhessenek, nos, ez a páciens nem fogja feljelenteni az orvosát. A megfelelő kommunikációs módszerek alkalmazása tehát többek között az orvosok ellen indított perek számát is képes csökkenteni.

– Betegként mindannyian tapasztaljuk, hogy jó néhány dolgot elfelejtünk az orvos utasításaiból, mire kiértünk a rendelő ajtaján.

– A rövid távú memória befogadóképessége hét információegység, plusz, mínusz két egység, attól függően, hogy valaki mennyire éber, motivált. Tehát az ember maximum kilenc információt tud tárolni a rövid távú memóriájában. Az orvos-beteg találkozás kapcsán mindig több információt kell elmondani, ezért biztosak lehetünk abban, hogy a páciens nem emlékszik majd vissza minden információra. Speciális kommunikációs trükkökre van szükség ahhoz, hogy az információ megjegyzésének hatékonyságát növeljük. Ez azért is fontos, mert az a beteg tud az orvossal együttműködni, aki megjegyzi és megérti, amit mondanak neki, s elfogadja azt. Amikor orvosokat kérdeznek arról, hogy mennyire tartják a pácienseiket együttműködőnek, akkor a legtöbb orvos a legtöbb páciensét együttműködőnek minősíti. Sajnos a valóság teljesen más. A vizsgálatok szerint a betegek még az akut tünetekre, például a lázra, fájdalomra felírt gyógyszerek húsz százalékát sem váltják ki. Ha mégis kiváltják, akkor például a krónikus betegségben szenvedők hatvan százaléka nem tartja be a gyógyszerelési útmutatót. Életmódbeli előírásoknál egészen elképesztően nyolcvan-kilencven százalékos ez az arány. Vagyis ezen a téren szinte az a beteg számít kivételnek, aki betartja az orvosi javaslatokat. Ennek a hátterében sokféle, nem kizárólag kommunikációs ok áll, van azonban jó néhány kommunikációs módszer, amivel nagyon egyszerűen és látványosan javítható a betegek együttműködése. A megfelelő orvos-beteg kommunikáció tehát nemcsak a diagnózisalkotást teszi hatékonyabbá, hanem a gyógyulási arányok is látványosan javíthatók. Ma, az anyagi megszorítások közepette ezek a módszerek nem igényelnek többletkiadást, ugyanakkor nagyon hatékonyak.



Weborvos - 2009-10-31 - Sándor Judit

+36 30 286 2097
SEGÍT ÖNMAGÁN SEGÍTENI

Senki nem tehet Önért többet, minthogy segít Önmagán segíteni.

- 2020 -

Győri rendelés (20 eFt/óra)
Skype rendelés I.-II.

Bejelentkezés kontrollra:
30 286 2097

(H-P: 08-19; Ne emailben!)

Köszönet a Kollégáknak!

Európai polgári kezdeményezés a nemzeti régiók (pl. a Kárpát-medencei magyarság!) védelmében

Székely Nemzeti Tanács, Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács, Erdélyi Magyar Néppárt, Romániai Magyar Demokrata Szövetség, Magyar Közösség Pártja
Thank You!

Szavazzon! KÖSZÖNÖM!

Milyen pszichiátriai szerről szeretne leszokni?
Senkit sem biztatok gyógyszer elhagyásra! Ám, kötelességem segíteni azokat, akiket a nem megfelelő gyógyszerelési gyakorlat, ill. a kellő tájékoztatás hiánya tett gyógyszerfüggővé. Szóval: miről szeretne leszokni?
Altatóról
508 szavazat (13%)
Szorongásoldóról
2212 szavazat (57%)
Antidepresszánsról
1173 szavazat (30%)
3893 szavazat összesen

Benzodiazepin szedési kérdőív (FONTOS)

 
STRESSZ DOKTOR Hírlevél
 
Tippek a szakszerű öngyógyításhoz, önfejlesztéshez.
 
Vezetéknév:*
Keresztnév:*
E-mail cím:*

       
NO SPAM! Adataira nagyon vigyázunk. Nevét és e-mail címét soha nem adjuk ki harmadik félnek és soha nem küldünk SPAM-et. Tanácsainkról bármikor, egyetlen klikkel leiratkozhat.
Adatvédelmi nyilvántartási szám: NAIH-74689/2014
 

W3.stresszdoktor.hu

A stresszdoktor.hu pszichiátriai ismeret-megosztó oldal.
A stresszdoktor.hu írásai tájékoztató jellegűek.
A stresszdoktor.hu nem online pszichiátriai tanácsadás.
Köszönöm, hogy helyén kezeli írásaim! - Kopácsi dr.

Támogatottjaim


           Baráthegyi Vakvezető és Segítő Kutya Iskola Alapítvány

Együtt a Leukémiás Gyermekekért Gyermekleukémia Alapítvány

Magyar Hospice Alapítvány

           Magyar Madártani Egyesület

Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége

           Országos Mentőszolgálat Alapítvány

GYŐRI PSZICHIÁTER GYŐR

Minden jog fenntartva - Online Szakvélemény Kft.
© Copyright 2008 - 2020

A stresszdoktor.hu független, bulvármentes és optimista szellemiségű, pszichiátriai weboldal. A betegségtudat, a baj, az erkölcsi züllés és a pesszimizmus szenzációhajhász, kattintás-vadász erősítése helyett, a megoldást, a kiutat, a sikert és a gyógyulást preferálja.
Céljai:
1. ismeretterjesztés, tévhitoszlatás és betegedukáció.
2. a pszichiátriai gyógyszerek által okozott gyógyszerfüggőségek (nyugtató-függőség, altató-függőség, antidepresszáns-függőség) megelőzése és otthoni kezelésének elősegítése.
3. a hatékony önsegítés támogatása.

A stresszdoktor.hu oldalain olvasható Információk nem pótolják az orvosi vizsgálatot. Csupán kiegészíthetik a pszichiáter, klinikai szakpszichológus szakértelmét és személyes segítségét. Amennyiben kérdése volna, forduljon pszichiáterhez, klinikai szakpszichológushoz!

A pszichiátriai gyógyszerek (benzodiazepin feszültségoldók és altatók, Z-szerek, antidepresszánsok, stb.) szedése, vagy elhagyása előtt mindig olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét, mert e pszichiátriai szerek alkalmazásakor is az érvényes alkalmazási előírás az irányadó.

FACEBOOK Lájkoló

Egyetértesz törekvéseimmel? Igen? Hagyj nyomot! "Oszd meg és uralkodj!"
 
      
Weboldalunk süti (cookie) fájlokat használ. Ezeket a fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer. A cookie-k személyek azonosítására, látogatási szokásaik követésére nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi nyilatkozatunkat
 
WebGalamb